Vilket(n) ”Påverkansarbete och informationskrigföring”?

Detta är en återpublicering av en artikel författad av Lars Drake (adjungerad professor emeritus, SLU) och Anders Romelsjö (professor emeritus vid Stockholms universitet samt vid KI) som först publicerades av Synapze idag fredag 22 februari 2019.

 

full_image

En av undertecknarna, prof. Li Bennich-Björkman
Foto från Uppsala Universitet

Några akademiker har undertecknat en artikel i Svenska Dagbladet som går till storms mot dem som kritiserat Martin Kragh. Flertalet arbetar vid eller har nära relationer till de institutioner där Kragh varit/är anställd. 1 Det handlar egentligen inte om Kragh utan om de ogrundade påståendena om rysk påverkan som man inte tycks ha rätt att ifrågasätta i Sverige.

Författarna hänvisar till en artikel av Patrik Oksanen som sägs beskriva den ”smutskastningskampanj” som Martin Kragh ska ha utsatts för. 2, 3 Den artikeln innehåller inte så mycket sakargument. Den handlar om att ett antal personer skrivit artiklar i detta ämne. Den diskuterar bara undantagsvis vad de olika författarna faktiskt skrivit. ”Smutskastningskampanjen” utgörs av kritik mot bl.a. Integrity Initiative som med bidrag från brittiska UD blandat sig i andra länders inre angelägenheter och den partipolitiska debatten i Storbritannien 4 och en skrift publicerad av Atlantic Council som upprepar lögner som redan tillbakavisats. 5, 6 I båda fallen finns det kopplingar till Martin Kragh, men det är inte det centrala.

Kärnan i SvD-artikeln går ut på att Sverige hotas av påverkan från Ryssland och att detta måste tas på stort allvar. Någon påverkan som är så stor att det bör ses som ett problem har inte påvisats. Det är helt naturligt att företrädare för länder vill tala om för andra länder hur de ser på olika frågor. Det är i sig inget problem. Om just Ryssland har riktat en påverkanskampanj som är ett hot mot Sverige borde det ha varit lätt att avslöja.

Ett av de försök som gjorts för att påvisa rysk påverkan är Martin Kragh och Sebastian Åsbergs artikel från 2017. Den artikeln sågades i småstycken av ett flertal forskare och journalister.  Den innehöll så allvarliga sakfel att den måste dras tillbaka för rättning. Några rena sakfel återstår i den nya versionen. Uppsala universitet (UU) utsåg två granskare som skulle avgöra om det var fråga om oredlighet. En kom från det egna universitetet och en kom från en organisation med nära koppling till Utrikespolitiska Institutet, som var den andra finansiären i sammanhanget.  Artikeln friades från anmälningarna om oredlighet. Det bör tilläggas att det är oerhört ovanligt att någon faktiskt fälls för oredlighet. Den omfattande kritik för allvarliga brister i forskningsmetodik som Lars Drake hade skickat till UU besvarades positivt av granskaren från UU som sa sig instämma i mycket men inte allt. 7, 8 Ingen har tillbakavisat den kritiska genomgången.

Summa summarum kan man konstatera att Kragh och Åsbergs artikel INTE påvisade någon påverkanskampanj från Ryssland riktad mot Sverige. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), som är den myndighet som ska bevaka påverkan från andra länder, har påstått att Ryssland sprider fyra övergripande verklighetsbilder om Sverige. På direkt fråga till MSB om vad det denna bedömning grundar sig på ges ingen hänvisning till källor.

Under hela förra året varnades det i svensk press för rysk påverkan på det svenska valet. MSB har konstaterat att det inte var någon sådan påverkan. Desamma gjordes i en rapport som beställts av MSB och författats av några personer vid ett Londonbaserat institut. Det som har förekommit är kritiska synpunkter, i bl.a. den ryska tv-kanalen RT, på svensk asylpolitik och påståenden om att det medfört ökad kriminalitet. Sådana kritiska inlägg om Sverige har förekommit i Sverige, Tyskland, Storbritannien, USA, Norge och Danmark. En representant för MSB har på direkt fråga deklarerat att de inte gjort någon jämförande analys av hur dessa frågor har behandlats i olika länder. Varför ska det då ses som påverkan om det förekommit i Ryssland, men inte i andra länder?

Angående beskyllningarna mot Martin Kragh skriver författarna till SVD-artikeln:  ”… baserat på intetsägande dokument som efter en hackerattack på en brittisk tankesmedja figurerat i ryska propagandakanaler som Sputnik och i sociala medier, i vad som framstår som en klassisk påverkansoperation.” (SvD) Den tankesmedja som nämns har medgivit att dokumenten är äkta, men att alla personer som listats som medlemmar i deras nätverk inte svarat att de vill ingå. 6

Hur kan professorer och andra akademiker ställa sig bakom så ogrundade resonemang?

Lars Drake, adjungerad professor emeritus, SLU

Anders Romelsjö, professor emeritus vid Stockholms universitet samt vid KI

 

1 https://www.svd.se/vi-star-bakom-kragh–ta-ryska-hotet-pa-allvar

2 https://www.helahalsingland.se/artikel/ledare-centerpartistisk/oksanen-cyberstolden-fortalskampanjen-och-kulturchefen-som-tappar-fattningen

http://www.synapze.se/?link=article&key=17106

4 https://activistsforpeace.wordpress.com/2018/12/27/the-purpose-of-the-integrity-initiative-and-what-it-does-we-are-all-in-an-ongoing-war-according-to-chris-donnelly-founder-and-director-of-the-institute-for-statecraft-and-former-nato-advisor/?fbclid=IwAR20ylkXo4JjNtuyMDRviqxU3kufnvWqXMs8Bko3CK3GNKEu5VzlX979fj0

5 https://www.atlanticcouncil.org/publications/reports/the-kremlins-trojan-horses-3-0

6 http://www.dagensarena.se/opinion/rena-maccarthykampanjen-mot-mp-och-fredsrorelsen/

7 http://www.synapze.se/?link=article&key=16520

8 http://www.synapze.se/?link=article&key=16523

Annonser

Debattinlägg: Rena McCarthykampanjen mot MP och fredsrörelsen

”Har Utrikespolitiska institutet (UI), Uppsala universitet (UU), näringslivets Frivärld och Atlantic Council blivit värdar för en växande McCarthykampanj mot freds- och miljörörelsen?,”

Sju representanter för freds- och miljörörelsen, 10 januari 2019

Detta debattinlägg, som är publicerat 10 januari 2019 i Dagens arena, återpubliceras här i sin helhet.


DagensArena10jan2019.png

Rena McCarthykampanjen mot MP och fredsrörelsen

DEBATT Utrikespolitiska institutets insinuanta artikel från en USA-baserad tankesmedja skadar en människas framtid och utfärdar i praktiken ett yrkesförbud mot en person som säkerhetspolisen aldrig haft någon anmärkning mot och i 17 år tjänat Miljöpartiet väl, skriver sju representanter för freds- och miljörörelsen.

Har Utrikespolitiska institutet (UI), Uppsala universitet (UU), näringslivets Frivärld och Atlantic Council blivit värdar för en växande McCarthykampanj mot freds- och miljörörelsen?

Det kunde man fråga sig redan när en artikel om rysk påverkan i Sverige publicerades förra året i Journal of Strategic Studies med Martin Kragh, chef för Rysslandsstudierna både på UI och UU, som huvudförfattare.

En ny rapport med samma tema från Atlantic Council publicerad 4 december där den svenska delen skrivits av Henrik Sundbom från Frivärld och associerad medarbetare på UI ger anledning till att ställa frågan på nytt.

I artikeln och rapporten målas en bild av att miljö- och fredsopinion går Rysslands ärenden. Martin Kragh gick dock för långt. Hans anklagelser mot de mer kända bland dem han sökt svartmåla, tidigare riksdagsledamot (MP) Valter Mutt och andra riksdagsledamöter från Miljöpartiet samt Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen, fick dras tillbaka. Det fanns ingen grund för anklagelserna mot dem för att vara »bärare av det ryska narrativet«.

Men skam den som ger sig. Nu återkommer Atlantic Council med samma grepp. Redan titeln på rapporten säger mycket, det som ska avslöjas är Kremlstrojanska hästar och inte vilken version som helst utan uppgraderade till 3.0.

Syftet med rapporten är att transatlantiska partners upprättar en koordinerad avskräckande strategi mot politiskt krig i alla dess former. Ett särtryck för att väcka intresse för rapporten kallas »Sweden Fertile Soil for Influence OPS?« Ett ordval med för McCarthyismen sedvanlig antydan om att det handlar om påverkan i form av främmande agenter beredda att så sitt gift i svensk jord.

Vad som får politiker och fredsrörelsen att omfamna och sprida det ryska narrativet säger Sundbom är en nostalgisk hållning till neutralitet.

”Det finns all anledning att begära att denna rapport dras tillbaka och revideras på samma sätt som det blev nödvändigt efter tungt vägande kritik förra året.”

Miljöpartiet är återigen måltavla. Genom det falska påståendet att en tjänsteman avskedats på grund av påstått för täta kontakter med ryska ambassaden söker rapporten kasta misstankar mot mannens uppdragsgivare, partiets dåvarande utrikespolitiske talesperson Valter Mutt.

Harmen mellan raderna mot att partiet tillåtit en säkerhetsrisk på en känslig post lyser igenom. Genom lögnen skadar den USA-baserade tankesmedjan en människas framtid och utfärdar i praktiken ett yrkesförbud mot en person som säkerhetspolisen aldrig haft någon anmärkning mot och i 17 år tjänat partiet väl.

Det finns all anledning att begära att denna rapport dras tillbaka och revideras på samma sätt som det blev nödvändigt efter tungt vägande kritik när Kraghs rapport ändrades förra året.

Sundbom bygger under misstankarna med ytterligare falska påståenden om en artikel i tidningen Miljömagasinet »med täta band till Miljöpartiet«. I artikeln skriven av Tord Björk står om folkomröstningen på Krim att den »skedde under ryskt militärt beskydd och därmed var ett brott mot folkrätten«. Detta innehåll vänder Henrik Sundbom till sin motsats.

Särskilt allvarligt blir det om angreppen koordineras inte bara öppet utan också utan transparens. Martin Kragh presenterade i radioprogrammet Medierna 16 januari 2017 att en anonym grupp »forskare, journalister och andra« tillsammans med honom under en längre tid tagit fram material som underlag till artikeln i Journal of Strategic Studies vilket också blev grund för en artikel i Expressen. I Atlantic Councils rapport där Henrik Sundbom medverkat uppges att skriften ingick i en kartläggning som pågått i tre år.

Det är dags för betydligt fler än miljö- och fredsvänner att ställa frågor om vilka som ingår i dessa grupper och hur de finansieras.

Undertecknare

Bo Sundbäck, styrelseledamot i Aktvister för fred och styrelseledamot i Eda Arbetarekommun
Eddie Olsson, medlem i Jordens Vänner, f.d. styrelseledamot i Friends of the Earth Europe
Ellie Cijvat,medlem i Jordens Vänners EU-utskott
Tord Björk, sammankallande i Jordens Vänners EU-utskott och redaktör för Ukrainabulletinen
Hans Wåhlberg, Miljöpartimedlem med bloggen Hans lilla gröna
Hans Sternlycke, Miljöpartimedlem och f.d. ledarskribent i Miljömagasinet
Per Gahrton, tidigare språkrör Miljöpartiet, fil.dr sociologi.

 

Pressmeddelande 8 januari 2019: Brittisk och amerikansk påverkan skadar demokratin

aff_loggaPressmeddelande från Aktivister för Fred
8 januari 2019

Brittisk och amerikansk påverkan skadar demokratin

Integrity Initiative kommenteras nu i 42 länder

Skandalen kring den halvhemliga brittiska påverkansoperationen Integrity Initiative växer. Debatten tog fart i början av december när det upptäcktes att projektets officiella twitterkonto skickade ut tweets riktade mot labourledaren Jeremy Corbyn och svartmålade honom som Kremls verktyg. Det visade sig att den brittiska staten beviljat 25 miljoner kronor under ett år för att inte bara påverka debatten i Storbritannien på detta sätt utan också sökte påverka den offentliga debatten över hela Europa. Detta skulle genomföras genom samverkan mellan journalister, experter vid tankesmedjor, aktiva inom akademin samt personer med bakgrund inom underrättelsetjänster och även inom NATO. Enligt dokument läckta av Anonymous gick projektet ut på att upprätta vad som kallades kluster i olika länder. Vid sidan om den öppna verksamheten för att stämpla politiker och andra som gående i Kremls ledband, skulle initiativet arbeta i hemlighet för att snabbt kunna ingripa mot vad som kallas rysk desinformation och ofta var det fråga om röster som avvek från den syn NATO har på världen. Regeringsvänlig press i Storbritannien sökte avfärda kritiken med att debatten om projektet hade tagit fart först efter att ryska medier uppmärksammat saken. Tidningen The Times gick så långt att de publicerade foton och namn på de anställda inklusive teknisk personal vid Radio Sputnik i Skottland och de har mött berättigad kritik. Radio Sputnik är finansierad av Ryssland och har särskilt mycket uppmärksammat Integrity Initiative vars officiella adress finns i Skottland.

Debatten om den brittiska påverkansskandalen har i Norge och Sverige kommit samtidigt med att det USA-baserade Atlantic Council lanserade sin rapport Kremlin’s Trojan Horses 3.0 med kapitel om både Norge och Sverige. Atlantic Council är officiellt en fristående tankesmedja, men med nära band till NATO och den amerikanska statsmakten och de finansieras av bl.a. svenska UD och ett stort antal andra stater, oljebolag och vapenindustrin. I Norge har både de som utpekas av den amerikanska organisationen som Kremls verktyg och de som i det läckta materialet utpekas som delar av det brittiska klusternätverket intervjuats av massmedier. Resultatet är förödande för både det brittiska och det amerikanska projektet.

I ABC nyheterna avvisar samtliga utpekade att de är medlemmar i det av britterna styrda norska klustret. De säger sig ha en del kontakter eller, som den Norske Atlanterhavskomitén generalsekreterare Kate Hansen Bundt, inte närmare känna till Institute for Statecraft som står bakom Integrity Initiative. Hennes kontakter påstod hon har varit begränsade till att vid ett enstaka tillfälle ha blivit presenterad för projektets ledare Chris Donnelly samt att ”försiktiga sonderingar” gjorts om den organisation hon leder kunde tänka sig vara med i ett nätverk för att motverka Rysslands ”informationsoperationer”. Pål Steigan kunde kontrollera uppgifterna och påvisa att Julian Lendley-French, som också leder Institute for Statecraft, deltog på ett seminarium organiserat av Hansen Bundt i egenskap av ”senior fellow” vid Institute for Statecraft. På ett möte i Stockholm arrangerat av Anna Wieslander, som leder Atlantic Council i Sverige, deltog också Lendley-French i en panel med Hansen Bundt som moderator. Lendley-French tackade sin ”mycket goda vän” Hansen Bundt både efter mötet i Oslo och i Stockholm på sin blogg. Därefter publicerade Anonymous en ny omgång med dokument som bl.a. i detalj redogjorde för projektets start i Norge där alla de utpekade personerna aktivt deltog och planer lades upp inför framtiden; även hur man via Norge skulle påverka debatten i övriga nordiska länder.

I den ansedda vänsterdagstidningen Klassekampen fick Atlantic Councils rapport Kremlin’s Trojan Horses 3.0 grundlig kritik. Samtliga ordförande för tre stortingspartier, som utpekas i en karta i rapporten som Kremls verktyg, tog kraftigt avstånd från Atlantic Councils påstående. Klassekampen hänvisar också till Aslak Storaker, en fredsaktivist som i ett längre inlägg på Radikal Portal tillbakavisat påståenden i rapporten om både norska och svenska förhållanden. Tidningen följde också upp rapportens påståenden om att Nordnorge var särskilt lättpåverkat av Kremls propaganda. Representanter i Finnmark för Senterpartiet, Arbejderpartiet och Sosialistisk vesntreparti avvisade påståendet om att de var svaga för Putin.  Det hela kröntes av en intervju med den tidigare statsministern Kåre Willoch från Høyre som också avfärdade rapporten. Han står själv för en nyanserad hållning till Ryssland och menade att det var fel att stämpla hans eller andras åsikter som pro-ryska.

I Sverige har diskussionen om både de brittiska och amerikanska initiativen startat så smått. Aktivister för fred tar i sin engelskspråkiga blogg upp en insändare av Carl Meurling i Skånska Dagbladet, en artikel av Emma Lundström i tidningen Internationalen, ett blogginlägg av miljöpartisten Hans Wåhlberg och blogginlägg på Global Politics av Anders Romelsjö. Emma Lundström gjorde redan 2017 ett flertal intervjuer och artiklar om den text författad av Martin Kragh, chef för rysslandstudierna på Uppsala universitet och på Utrikespolitiska institutet, som användes för att namnge ett flertal personer som Kremlfjäskare i Expressen. Nu skriver hon att Martin Kragh är namngiven som klusterledare i det läckta materialet om Integrity Initiative. Ett särdrag i Sverige är att också miljörörelsen och Miljöpartiet utpekas både av Kragh och Atlantic Councils rapport som lättpåverkade eller bärare av ryska narrativ.

Aktivister för fred har kartlagt den internationella debatten och debatten kring texten av Kragh och Åsberg från 2017; en text som nu sätts i samband med Integrity Initiative. På vår engelskspråkiga blogg blev vi först i världen med att kommentera den video som ledaren för det brittiska projektet Chris Donnelly lagt ut på Youtube. Här förklarar Donnelly att det som sägs i det läckta materialet om att upprätta kluster runtom i Europa är också det som sker och att det är fullt berättigat eftersom det är ett krig som pågår. I kartläggningen gjord av Aktivister för fred 5 januari 2019 över länkar till nyheter och kommentarer om skandalen kring brittiska Integrity Initiative framkommer att spridning skett till 32 länder samt några platser utan landbeteckning från EU, Europa och globalt. Sedan dess har minst ytterligare 9 länder tillkommit. Sammanlagt ingår närmare 400 länkar i materialet varav omkring 100 handlar om skandaltexten av Kragh och Åsberg från 2017. Utöver Frankfurter Allgemeine, brittiska, ryska, armeniska och norska dagliga nyhetsmedier har inte den växande skandalen fått någon uppmärksamhet som gett den spridning hos den bredare allmänheten. Detta trots att det, enligt sedvanliga nyhetskriterier, finns motiv att omtala nyheten.

Aktivister för fred kommer fortsätta ta upp inte minst den argumentation Integrity Initiative och Atlantic Council rapporternas författare står för och hur de samverkar. Det som vi i hög grad trodde handlade om svensk samförståndsanda och som ställt hinder för den svenska fredsopinionen, har nu visat sig också ha inslag av brittisk och amerikansk påverkan. Det finns anledning att hävda att denna påverkan från främmande makt skadar demokratin.

Samtidigt kommer Aktivister för fred arbeta främst för framåtriktade initiativ för fred. Vi söker samverka med de krafter runtom i Europa som verkar för avspänning mellan EU och Ryssland och tillsammans med sociala forumnätverket Pragvåren 2 bl.a. uppmana till solidaritetsaktioner 2 maj 2019 på femårsdagen av attacken på fackföreningshuset i Odessa – en attack som ledde till 42 människors död. Vi kommer även att, genom ett initiativ som kommer från ett samarbete mellan Ryssland och Ukraina, arbeta mot repressionen i dessa två länder och varhelst repression vågar visa sig.

Aktivister för fred
8 januari 2019

Länkar och källor:

Aktivister för fred: The purpose of the Integrity Initiative and what it does – We are all in an ongoing war according to Chris Donnelly, founder and director of The Institute for Statecraft and former NATO advisor, Aktivister för freds engelskspråkiga blogg, 17 december 2018.

Aktivister för fred: Make 2019 a year of peace!, Aktivister för freds engelskspråkiga blogg, 5 Januari 2019.

Aktivister för fred: Swedish responses to Integrity Iniative and Atlantic Council, Aktivister för freds engelskspråkiga blogg, 5 Januari 2019.

Aktivister för fred: Integrity Initiative links from around 40 countries and some Atlantic Council links – Content, Aktivister för freds engelskspråkiga blogg, 6 Januari 2019.
Kommentar: Aktivister för fred har sammanställt länkar kring Integrity Initiative och Atlantic Council och i detta inlägga finns en överblick med klickbara länkar till andra inlägg där vi delat upp vår länksamling i några olika områden. Den intresserade kan på så sätt lättare hitta vad de är intresserade av.

Aktivister för fred: Swedish Disinformation research controversy – links, Aktivister för freds engelskspråkiga blogg, 6 Januari 2019.
Kommentar: Aktivister för fred har valt att komplettera vår sammanställning av länkar kring Integrity Initiative och Atlantic Council med vår gedigna länksamling kring förra årets (2017) stora forskningsskandal i Sverige. Detta gör vi då denna skandal har betydande kopplingar till det som nu avslöjas kring både Integrity Initiative och även till Atlantic Council.

Nicolajsen, Stian och Sørenes, Kjetil Magne: Avviser svakhet for Putin, Klassekampen, 22 december 2018.

Prague Spring 2 – Network against right wing extremism and populism – Facebook-page.

Skårderud, Jo Røed, «Kremls trojanske hester», Klassekampen, 20 december 2018.

Skårderud, Jo Røed: Kåre Willoch avviser rapport-stempling av Frp, SV og Rødt som «pro-russiske»: Vil bli kvitt sanksjoner, Klassekampen, 21 december 2018.

Steigan, Pål: Norske medier og Integrity Initiative – den talende tausheten, 7 januari 2019.

Storaker, Aslak: Atlantic Councils liste over femtekolonister og Beredskapslovene av 1950, Radikal portal, 19 december 2018.

Vermes, Thomas: Integrity Initiative: Norske navn trukket inn i hemmelig nettverk for informasjonskrig mot Russland, ABC Nyheter, 2 januari 2019.